State of Play – Březen 2022

Vážení přátelé,

do hry zbývají dva a půl měsíce. Protože je Belle Epoque masivní projekt (z různých důvodů vyvíjený déle, než bychom si sami přáli), máme tady pro vás upřímné shrnutí, jak jsou různé části hry připraveny, co si myslíme, že bude super, kdy co můžete přibližně čekat, jak vám budeme dokumenty distribuovat a s čím potřebujeme pomoci. Zdá se nám to tak správné a vůči vám upřímné.

Lokace a scéna 

Máme rozplánováno, máme tuny nábytku a elektroniky pro vytváření scén. Ještě v průběhu března vám představíme i komplet mapy. Kromě spaní ve stanech pro všechny jsme opět zajistili i 20 míst v penzionu pro ty, kterým stan zásadně nestačí. Budete mít příležitost o tyto místa projevit zájem (kdo měl zájem již při plánovaném předchozím uvedení, tak se nám prosím naklikejte znova a domluvíme se, formulář bude zaslán e–mailem).

Občerstvení a zázemí

Intenzivně řešíme co největší pohodlí pro vás. Měly by být k dispozici sprchy (ale ty budou na pořadník a doporučíme trochu uměřenost v tom, kdy je použít), koryta s vodou, splachovací záchody plus toiky na doplnění kapacit (+ kapacity penzionu). 

Jídlo budeme brát kompletně z restaurace, protože už management nádobí a zavážení bude sám o sobě poněkud náročný, jídelníček vám bychom měli být schopni doručit 14 dní před hrou. Drobné občerstvení a pití zajistí stylově odlišné kavárny / bary / čajovny rozmístěné po areálu.

Kostýmy a rekvizity

Došíváme Litánii a Panny a panice, jinak vesměs jsou. Děláme drobnější doplnění a speciální kostýmy do stavu “hezký” a vylepšujeme to. V nejbližší době si od vás vyžádáme míry.

Už teď je také jasné, že vydávání bude náročné, stejně jako úpravy na tělo, aby věci lépe držely. Vyhrazujeme si na ně drtivou většinu středečního večera, pokud nám ale chcete s něčím pomoct, tak vydávání a zapošívání kostýmu pomůže hodně. A snad nejvíc pomůže, když se připravíte na to, že to je pekelná logistická operace a budete to brát pozitivně 🙂 .

Uřídit rekvizity (a dokumenty) pro tolik lidí a zápletek je náročné. Intenzivně na tom pracuje a vyrábí Kla, máme i nějaké množství náhradních věcí, po letech práce a změnách v týmu je ale jasné, že tam nějaké neefektivity budou. Věnujeme se ale důkladné přípravě, užíváme zkušenosti ze všeho, co jsme dělali, máme vše znamenané v přehledných tabulkách a na místě se bude výdeji a udržování přehledu věnovat několik lidí.

Protetika

Je připravená, postupně vám jí trochu ukážeme, budeme přes duben a květen přidávat nějaké záložní kusy a věci, co je dobré mít navíc.

Workshopy

Máme, čekají vás jednoduché úvody před hrou “jak se hraje” s praktickými nácviky, hodně péče (velká většina středy) směřuje na výdej věcí. Děláme konsolidaci a základy metodických listů. Co potřebujeme, je pomoc s uváděním – máme jí teď nějak pokrytou, ale pokud bychom našli klidně 8 jiných lidí, co půjde uvádět workshopy, naši autoři se uvolní na jiné práce a bude to skvělé.

Postavy

Jsou největší kus textu, jaký jsme kdy chystali. V tuto chvíli je:

  • 11 postav předáno hráčům
  • 58 ve stavu “začistíme komentáře a můžeme poslat”
  • 66 ve stavu “kostra na rozepsání copywritery”, často již v pokročilém stavu
  • 20 postav nemá transformovanou kostru připravenou pro copywritery, ale jsou obsahově vymyšlené i zapojené, jen nejsou připravené na předání copywriterům

Postavy mají průměrně 9 stránek – neočekávejte ale dlouhé atmosférické životopisy, zaměřili jsme se na to, co bude postava dělat a čeho chce dosáhnout, převažující část obsahu tvoří popis konkrétních událostí a cílů podstatných pro hru. Kdybychom život každé postavy popsali do nejmenších detailů, jejich rozsah by byl neúnosný, proto se připravte na to, že jemnější nuance vzájemných vztahů: např. společné historky s kamarádem z dětství, či smalltaky s kolegou ze Sněmu, budete v nastavených mantinelech improvizovat.

Při psaní postav jsme ubrali 5 slotů na jednoaktovky, převedli jednu postavu na půlku na celou dobu (Uljanova) a převedli jednu jednaktovku (Cesare Lombroso) na poloviční postavu (čímž italský forenzní odborník a eugenik zabral místo Lenina).

Jednoaktovky intenzivně zapisujeme, jejich místo v příběhu a základní dilemata jsou v tuto chvíli u téměř všech pevně zakotvená. Cílem je každý týden poslat minimálně 20 postav, na konci týdne vás vždy informujeme “tyto postavy byly odeslány”.

Lázně

Každou postavu čeká 2 – 5 návštěv Lázní. Zcela hotové (hezký text, který se na místě předá hráči) jsou pro 9 postav. Obsah v podobě zkontrolované kostry “tohle se tam má stát” (který je v nouzi přímo datelný hráčům) je u 70 postav. Kontrola obsahu do této podoby je potřeba u 85 lázní (to znamená, že existují návrhy 3 – 5 variant co se tam má stát a je potřeba rozhodnutí “ano, tyto varianty jsou ty nejzajímavější).

Lázně do hry implementujeme plně. Myslíme, že mohou přidat další úroveň zážitku, vyrobit zajímavé scény a (hlavně ty společné) vám dají prostor si zažít nějaké ty věci a klíčová rozhodnutí. Typické scény v lázních jsou operace s efekty, tajné schůzky, milostná dostavení, společné vzpomínky, krátké vyprávěcí hry, prohození rolí, jeden hráč jinému hráči hraje krátkodobou postavu a tak dále. Typický příklad: Postava A trpí skrytou ghulitidou, kterou řeší s lékařem, postavou B. Jejich společné lázně pak zahrnují volbu postavy A, jestli podstoupí riskantní operaci (kterou si spolu odehrají) nebo jestli operaci odsune, a pak ji čekají vzpomínky na něžné chvíle a hádky s nakaženým milencem, kterého zahraje příslušný lékař (pro kterého je ghulitida téma, takže si ho v každém případě vyzkouší buď z úhlu radikálního čištění, nebo možná trochy empatie).

Lázně dodáme určitě, pokud nebudeme stíhat, tak ve formě koster “tohle se tam má stát, hrajte kolem toho”.

Zápletky 

V tuto chvíli je ve hře obsahu víc než dostatek, řešíme revize starších zápletek, které občas nesplňují standardy toho, co považujeme za dost dobré pro hru, dotahujeme mechanickou stránku některých (na úrovni “je potřeba předefinovat trigger, co spouští tuto část zápletky, protože jsme za ty dva roky upravili systém, jak chodí pošta”). Momentálně je kromě tohoto dotahování a zfunkčňování pravděpodobné spíše prořezávání. Zaznamenaných zápletek, které se týkají 5 lidí a více v aktivních rolích, je v tuto chvíli 162 – do zápletek také nepočítáme věci, které vyplývají přímo z nastavení světa, například celou diplomatickou/ vojenskou hru delegací.

Zápletky do hry máme a dodáme 🙂 Vzhledem k rozsahu hry je nevyhnutelné, že tam budou nějaké zmatky a problémy, ale neumíme teď jiné řešení, než se maximálně připravit a jít do tmy.

Vojenská / diplomatická hra

Je vymyšlená, zbývá dopřidělit zdroje a společné shrnutí informací všem rodům a delegacím. Každá delegace, rod, stařešinové a poslanci dostanou vlastní list, který shrnuje, jak věci, které mají k dispozici (například peníze), tak i jejich základní společné cíle a potřeby či hierarchie pro lepší orientaci ve hře. Tyto listy by pak měly vyplnit řadu informačních potřeb.

Chybí nám dodělat finální verze map (čekáme na dodavatele, případně vyrobíme interně méně hezké), zajistit figurky pro reprezentaci panáčků. Tato část bude zpracována a bude podstatnou částí hry hlavně pro delegace.

Burza

Princip burzy je stvořený a v tuhle chvíli se vymýšlejí pouze názvy jednotlivých obchodovatelných firem. Každý rod bude disponovat majetkem a určitými poměry ve firmách, se kterými budou moci obchodovat. Celkový majetek rodu má následně možnost ovlivnit jeho rozhodování v dalších oblastech hry (např. vojenská a diplomatická hra).

Časové rozpisy

Umírání je zásadní společenská událost a jako taková má samozřejmě svůj pořádek. Hodně jsme řešili poměr mezi volným hraním a danými událostmi a nakonec jsme se rozhodli pro model, kdy každý hráč má svůj rozpis, kde má jasně zaznačené jak společné hromadné události (kterých je hodně – bohoslužby kultů, velké tradiční slavnosti, sportovní události, kde se dá fandit nebo se s někým bít), tak velkou část “předdomluvených osobních schůzek”, kde například “tyto dvě skupiny se musí potkat a domluvit XY” jsme raději vložili jako jasně dané schůzky s přidělenou lokací a časem, abyste měli co nejvíce času na skutečné hraní a museli co nejméně řešit logistiku “kdy a jak se nás pět potká abychom měli všichni čas” – která by vzhledem k množství zápletek a třeba tajných kultových schůzek byla nutně rozsáhlá a zdá se nám mnohem více jako pruda než zajímavá hra.

Časové rozpisy dostane nutně každý a hra by bez nich byla v podstatě nehratelná. Jestli se o něco bojíme, že nestihneme dokonale doplnit (i proto, že tam jsou nějaké pohyblivé části), je rozdělení všech menších schůzek na konkrétní lokace, ale i bez něj věříme, že informace “máte se všichni sejít a máte na to čas” pro vás bude významná pomoc. Pokud by nám někdo chtěl pomoci a vyloženě miluje přiřazování míst k časům podle daného vzorce, moc nám to pomůže a uvolní to naše síly jinam.

Akční scény

Máme připravené rekvizity, zázemí, lokace i časování jednotlivých bojových scény, na které dojde. Mechanika je hojně využívaná zápletkami a některé z postav tak budou součástí akčních konfliktů vícekrát za hru. Postup bude následující – postava předem ví, kdy a kam má dorazit na svoji scénu (+ bonusové info, například jestli smí naverbovat další spolubojovníky), tam je v daný čas nabriefovaná a obdrží potřebné rekvizity a zbraně a vyrazí do střetu. Ten může představovat jak právě prováděný atentát, tak třeba vzpomínku na dávný konflikt či střet probíhající ve stejný čas na druhé straně světa. Po akční scéně pak vždy dojde k debriefingu, kde se předají nejen dopady konání k úspěchu hráčů na hru, ale také bude následovat společné hrdinské chvástání, ať postavy odchází zpět do hry s historkami o jejich udatných činech. Akční scény běží téměř souvisle od čtvrtka do soboty, od pašování beden s neznámým materiálem přes vzpomínky na velké války minulosti až po střety o Yorktown (který bude jedna z věcí co rozhodne válku o nezávislost Kolonií) a boj o Afghánistán.

V současnosti nám ovšem schází až dva Principálové, kteří s přípravou akčních scén vypomůžou a hlavně ji budou mít na starost přímo na hře. V případě zájmu se nám neváhejte ozvat. 

Vyšetřování

Na hře máme experimentálně mechaniku pro “vyšetřování”. Abychom drželi hru co nejvíc mezi hráči a vzdali se pátrání a výslechů jednoúčelových cizích postav a podobně, má řada skupin (například soupeřící bezpečnostní složky) mechaniku “vyšetřování”, kdy ve vymezeném čase sbírají univerzální stopy. V daný čas pak přijdou za přiděleným sluhou, dají mu X stop, on se koukne do své krásné tabulky a podle toho jim řekne, co zjistili (tím pádem například různé bezpečnostní složky získají různé informace). Stopy jsou tak vlastně lehce abstraktní žeton (např. zakrvácený nůž), který opatříte minipříběhem vy a který dává bezpečnostním složkám důvod se například přetahovat o to, kdo bude mít přístup k různým místům činu a podobně.

Mechanika je zařazená v příslušných zápletkách, máme na ni prováděcí plán, hledáme teď co nejlevnější a zároveň hezké varianty stop (případně máme i rezervní plán, jak je udělat).

Noviny / Dopisy / Cenzura

Na hře se bude vyskytovat i množství písemností. V první řadě se jedná o noviny, které budou pravidelně vycházet a hráči se z nich dozví mnoho zajímavých informací. Pro jejich vydávání již existuje připravená mechanika včetně uzávěrek. Dále se jedná o dopisy, ať už odchozí od hráčů nebo příchozí od postav, které se v lázních aktuálně nevyskytují. Jak noviny, tak korespondence mohou podléhat cenzuře státního aparátu a bude nutné dodávat je ve stanovené časy na dané místo. V případě, že bude písemnost zachycena výkonnými složkami, bude označena jako přečtená, případně jako cenzurovaná. Celá mechanika je již připravena.

Mše

Máme hotovou polovinu, další se aktuálně dopisují. V průběhu dubna se na webu objeví ke každému kultu podrobný rozpis, jak bude taková mše probíhat včetně zpěvu, tance potřebných rekvizit charakteristických pro jednotlivé víry a celkové podoby. 

Konzultace

Vzhledem k tomu, že postavy již postupně míří do vašich e-mailových schránek v podobě komentovatelných dokumentů, je možné se již průběžně začít ptát na otázky. Takové budou zodpovězeny hromadně jednou za čas, bohužel pro nás není časově efektivní reagovat na komentáře po jednom. 

Poslední dva víkendy před hrou též plánujeme býti k dispozici na online konzultace přes videokonferenci ve vypsaných časech, ať se nám podaří největší množství otázek zodpovědět již před hrou a na místě konzultovat již pokud možno nejméně. 

Zároveň vás velmi prosíme, ať se pokusíte dotazy omezit pouze na ty, které jsou skutečně nezbytné – zkrátka kde máte pocit, že pro vás taková nejasnost bude překážkou při hraní hry. Vzhledem k monstróznímu rozsahu pro nás bohužel nebude možné s každým z vás postavu důkladně probrat a doufáme, že se nám tým konzultantů povede po každém uvedení trochu rozšířit. Teď nás ale jednoduše není dost na to, abychom mohli v tomto říct “bude to stoprocentní”.

Na hře samotné nabídneme jak konzultace, tak běžný standard základní psychohygieny.

Závěrem

Hru zvládneme udělat a je v ní mnoho dobrého. Vzhledem k rozsahu v ní samozřejmě bude i dost problémů, misinformací, zmatků a spousta experimentálních věcí, které riskujeme a třeba nevyjdou nejlépe. Pevně ale věříme, že se vám náš svět bude líbit a jeho pestrost a mohutnost zahladí potenciální nedostatky prvního uvedení.
Snažíme se vás co nejférověji informovat o tom jak na tom jsme, s čím oceníme pomoci a tak dále. Protože si myslíme, že si to zasloužíte a otevřenost může jenom pomoci. Máme za sebou tři roky intenzivní práce a před sebou tři měsíce jejího dokončování.

Moc se na vás těšíme i na Valeč, i do Dračích lázní!